Friday, 5 April 2013

Tips untuk sihat secara semulajadi.





Berikut adalah cara-cara dan tip untuk menguruskan badan tanpa sebarang ubat-ubatan yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Bagi sesiapa yang mengalami masalah kegemukan, korang dianjurkan membaca nasihat ini dengan teliti.



Jangan Berlapar

Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar ‘muscle’(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila korang tidak tahan berlapar, pada kebiasanya korang akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan korang telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi.

Ambil Sesuatu Yang Pahit Sebelum Makan

Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

Minum 8 Gelas Air Sehari

Air mengurangkan selera makan korang secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti korang tidak akan makan dengan banyak.

Elakkan Minum Minuman Yang Bergas

Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

Kurangkan Pengambilan Garam

Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan korang menangkung sedikit air. Ini bermakna korang kurang berat yang disebabkan air.

Ambil Sarapan Pagi

Korang juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

Makanlah Dengan Perlahan-Lahan

Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.


Kunyah Makanan Kepada Cebisan Lebih Kecil


Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.
  • Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.
  • Jika korang terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi korang atau kunyahlah gula- gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera korang.
  • Ambil makanan yang berempah. Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori.
  • Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak. 
  • Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.
  • Simpan Satu Diari Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali korang makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan korang makan, dan perasaan korang ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan korang peka kepada keinginan makan korang. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana korang boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan korang kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan korang lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet korang. Mulakan diari makanan korang dan rajin-rajinlah membuat catatan.
  • Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran korang untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.
  • Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, korang boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.
  • Ketika memilih piring makanan, ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh korang ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang korang habiskan!
  • Selain memberi peluang makanan untuk turun, kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah korang berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi korang menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut korang baru saja terisi.
  • Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus korang kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.
  • Untuk mengempiskan perut, gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.
  • Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.


Beberapa Aktiviti Fizikal Yang Mudah Untuk Lansing

  • Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah dengan menaiki lif. 
  • Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam.
  • Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku.
  • Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah.
  • Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.


  • Sumber: http://www.duniarealiti.com/2012/03/tips-untuk-kurus-secara-semulajadi.html#ixzz2PezEz118



    Kesan minum air sejuk

    Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,,
    Sedia kita maklum, lately ni cuaca agak tak menentu. rite? sometimes pagi hujan then petang pula panas, tapi usually kat sini lah tempat saya petang pasti akan hujan dan pada waktu tengaharinya sangat panas. Tu yang kadang-kadang kita rasa macam nak berendam pun adakan. hihihi :p 
    keje duk kat ofis ni pun terasa bahangnya juga even duduk dalam bangunan ber-air-cond, haih tu yang kadang-kadang pekena ABC pun sodappp ni. hehe
    Tapi,,,,,,, ada tak bagusnya jika minum air sejuk a.k.a sky juice berlebihan sebab ia boleh memudaratkan kesihatan kita.. Meh sini baca sikit, saya nak berkongsi serba sedikit bagi yang gemar minum ais batu ni elok lahh baca.. ^_^ Info kesihatan ni saya dapat dari blog-blog kesihatan so saya tertarik nak membaca dan nak berkongsi bersama awak-awak diluar sana.. 



    Minum air sejuk selepas makan telah menjadi perbincangan panas di beberapa forum kesihatan di Internet. Kebanyakan orang telah mengalami kesan kesihatan yang buruk dari kebiasaan ini seperti sakit perut, masalah penghadaman, debaran jantung, peningkatan tekanan darah dan banyak lagi. Jadi apakah ini bahaya kesihatan yang dikaitkan minum air sejuk selepas makan? Baca untuk maklumat lanjut.

    Mari kita mulakan dengan mengkaji beberapa budaya di Asia terutamanya di Jepun di mana orang disesuaikan dalam meminum air biasa yang ditoreh, teh dan minuman kesihatan yang lain dan bukannya air sejuk dan kola lain. Jika anda tidak tahu lagi, Jepun mempunyai kadar kematian yang terpanjang di dunia penuaan sehingga 92 tahun bagi wanita dan 84 ditambah untuk lelaki manakala kadar kematian terendah milik kepada Rusia dengan purata usia hanya 65.

    Kebanyakan pemerhati percaya bahawa budaya Jepun seperti makan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan, serta gaya hidup sihat purata mereka semua membentuk kewujudan sepanjang hayat mereka. Juga, faktor lain yang penyelidik percaya untuk menjadi sebahagian besar kematian mereka adalah tabiat biasa mereka minum air kurang suam atau panas semasa dan selepas makan.

    Mengatakan bahawa air sejuk adalah tidak baik untuk kesihatan anda boleh membunyikan keterlaluan terutamanya jika anda adalah seorang peminum sejuk. Tetapi penyelidik sesungguhnya mengatakan bahawa air sejuk mempunyai banyak kesan buruk kesihatan termasuk penyakit kanser yang amat ditakuti.

    Terdapat penjelasan yang mudah yang baik mengapa air sejuk boleh membawa maut untuk anda. Air ais sejuk membantu mengukuhkan kandungan lemak makanan yang anda telah digunakan, membuat proses sukar pencernaan. Apabila toksin dan lain-lain bahan berbahaya (lemak, pewarna makanan, msg, dll) daripada makanan yang anda makan membeku di dalam perut kerana cecair sejuk anda tertelan, terdapat kemungkinan yang tinggi bahawa anda boleh membangunkan pelbagai jenis penyakit.



    Berikut adalah beberapa penyakit yang mungkin boleh berlaku dalam sebuah minum air ais sejuk:
    • Penyakit jantung
    • Kanser
    • Senak
    • Refluks asid
    • Cirit-birit
    • Hipertensi
    • Penyakit kulit
    • Strok
    • Sakit perut
    • Usus sindrom cepat marah
    • Sakit kepala (migrain)
    • Pembekuan otak
    • Sakit gigi
    • Gusi jangkitan

    Saya tidak mengatakan bahawa air sejuk Perse adalah benar-benar buruk bagi kamu. Selain dari perasaan menyegarkan dan air sejuk rasa yang baik membawa, badan kita juga memerlukan terutama semasa senaman dan senaman untuk menyejukkan suhu badan kita.

    Satu-satunya masa air sejuk boleh akan merosakkan adalah apabila anda mengambil bersama-sama dengan hidangan biasa anda. Beberapa kes lain bahawa anda harus mengelak daripada minum air sejuk termasuk orang yang mempunyai demam kerana ia akan mencetuskan reaksi penyejukkan. Orang yang mengalami jangkitan pada tekak, selsema dan lain-lain penyakit-penyakit virus juga disyorkan untuk mengelakkan air minuman sejuk.

    Secara ringkas, apa sahaja yang menaikkan suhu air yang anda minum, sentiasa suka air suam semasa dan selepas makan. Minum banyak teh kopi semula jadi, dan mengelakkan soda dan jus tiruan. Juga, jangan lupa untuk mengambil jumlah air yang banyak setiap hari untuk membantu mengekalkan cecair badan yang mencukupi.



    P/S: Bersama-sama kita mengamalkan budaya hidup sihat, kalau boleh kurangkanlah meminum air sejuk.. 





    Thursday, 4 April 2013

    Rasulullah S.A.W Dan Kucingnya





    Diceritakan dalam suatu kisahNabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza.
    Suatu ketika, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Kerana tidak mahu mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya.
    Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan tunduk sujud kepada tuannya.
    Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing baginda itu sebanyak 3 kali.
    Dalam peristiwa lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan diriba diatas pahanya.
    Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah dia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan.
    Kepada para sahabat, nabi selalu berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, seperti menyayangi keluarga sendiri.
    Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan manja ini sangatlah berat, dalam sebuah hadis sahih Al Bukhari, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri.
    Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah siksaan neraka.
    Tidak hanya nabi, isteri nabi sendiri, Aisyah binti Abu Bakar Ash Siddiq pun amat menyukai kucing, dan merasa amat kehilangan dikala kucingnya meninggalkan
    Seorang sahabat yang juga ahli hadis, Abdurrahman bin Sakhr Al Azdi diberi jolokan Abu Hurairah (bapa kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara banyak kucing jantan dirumahnya.
    *Ada sesetengah dari kita sanggup membiarkan kucing kelaparan. Mungkin ramai yang tidak mengetahui balasannya.


     #saya pun sayang kucing.. ^_^

    Jagalah 7 Sunnah Nabi S.A.W




    “Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.
    Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.
    Hendaknya kita selalu menjaga TUJUH sunnah Nabi setiap hari :
    Jagalah 7 Sunnah Nabi S.A.W

    Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
    Kedua: membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.
    Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
    Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
    Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.
    Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.
    Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
    Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya.

    Jodoh Dengan Kematian


    Semalam, dalam kereta umi seperti mengingatkan anak perempuannya tentang jodoh. Dimana saya bercerita dengannya, “Umi, ada seorang kakak ni lawaaaa sangat. Tapi tak kawin lagi. Umurnya dah 30 tahun. Alim, baik, dah macam macam usaha dia cuba umi, tapi masih satu pun macam tak datang melamar.Dia sangat gagah tau umi.” Umi hanya mampu tersenyum. Ayah juga.
    Saya hairan. Kenapa?
    Lalu umi kata,
    “Mungkin jodohnya dengan kematian.”
    Terkedu. “Maksud umi? Dia dah nak meninggal?”
    “Bukan la kakngah. Maksud umi, mungkin jodohnya yang ditetapkan oleh Allah tu sudah bertemu dengan kematian. Atau mungkin belum, tetapi hampir kepada kematian. Allah “simpan” dia. Mungkin kalau dia kawen, dan husbandnya meninggal, dia menjadi seorang perempuan yang lupa pada Allah? Sebab angah kata dia alim kan? Mungkin dia terlampau sayang dan tak boleh terima?
    Allah boleh je kawin kan diorang, tapi kan Allah kata, Allah kasi ujian kepada hambaNya yang mampu sahaja. Mungkin dalam soal ini, Allah tahu dia tak mampu nak tanggung. Jadi, Allah kasi dia ujian lain, dengan tak kahwin. Sekarang ni, umi nak tanya angah. Angah sanggup hilang orang yang angah sayang, ataaaau angah sanggup tak kawin, dan tak hilang sesiapa pun yang angah sayang?”
    Saya diam. Tak jawab. Sudah tentu saya pilih tak kawin, dimana saya tak hilang sesiapa.
    Oh, jadi sekarang saya faham, kenapa makcik umrah tu tak kawin, dan Allah tarik rasa nak kawin dekat dia. Ya, baru saya faham..
    Saya baru faham juga kata-katanya tentang, “mungkin jodoh makcik dengan kematian” Waktu tu saya fikir, memang makcik ni nak tunggu kematian. Rupanya, maksud dia lain. Oh, ya. Baru saya faham sekarang ni.
    Lalu umi sambung, “jadi jangan berharap sangat untuk bertemu jodoh. Bukan umi cakap, jangan tak fikir langsung fasal jodoh, tapi jangan terlampau “gila” kan tentang penemuan jodoh. Serahkan pada tanganNya. Menjadilah yang solehah. InshaAllah, kalau ada jodoh dan rezeki itu, datang jugalah ia kepada kamu.
    Remaja zaman asyik fikir tentang jodoh, kahwin awal seronok. Tak pula diorang nak fikir, mati awal tu macam mana? Hish. Takut umi. Kalau anak-anak umi meninggal awal, entah apa yang hendak diorang persembahkan kepada Allah. Jodoh dengan kematian itu sayang, sama tarafnya.
    Tapi dalam memikir soal jodoh, kematian itu juga harus selari. Kerana jika hanya fikir tentang soal jodoh, kemana pula persiapan akhir kamu kelak? Jodoh takde takpe, amal takde macam mana pula? Ingat tu. Jodoh tu, orang kata “bonus” kepada setiap hambaNya untuk tambah pahala lebih lebih bagi wanita. Tapi amalan? Ia sendiri sendiri, sayang”
    Saya diam. Betullah.
    Kita ni, asyik nak jodoh jodoh, kawin kawin. Kalau dalam Luh Mahfuz tu, pasangan saya tu ajalnya awal, maka saya punya jodoh tiada. Sebenarnya ada, cuma Allah tarik awal. Maka, takkan sepanjang hayat saya nak tunggu jodoh turun dari langit? Sedangkan “dia” yang Allah hantarkan tu sudah bertemu awal dengan PenciptaNya?
    Muhasabah.
    Fikir jodoh itu, haruslah selari dengan fikir akan kematian kita. Baru baru ini, kawan rumate saya meninggal, saya diam sendiri. Muda. Tak kawin. Amal? Bagaimana? Allahu~
    Baiklah, mari. Kita persiapkan diri, persiapkan amal. Untuk bertemu Allah, dan bertemu jodoh. Perispkan diri untuk menjadi yang lebih baik, tambah yang lebih hebat. Topup mana mana yang lompong.
    InshaAllah dalam persiapan hendak menemu Dia, sekaligus dalam menjadi baik, Allah hantarkan pula seseorang untuk berada di sisi. InshaAllah! Tapi jika takdir bahawasanya jodoh itu tiada, maka dimohon supaya redha itu mendahului, inshaAllah. ♥

    Tuesday, 2 April 2013

    ERAZ FADLI: Info : Jangka Hayat Kucing

    ERAZ FADLI: Info : Jangka Hayat Kucing: Perbandingan Umur Manusia dan Kucing Sebenarnya dah lama Eraz nak search tentang jangka hayat seekor kucing .. Jadi hari ini berpeluan...

    http://4.bp.blogspot.com/-SwWbEZPvlw4/TqPzD2a_0kI/AAAAAAAABI8/fFTN2g82BuI/s1600/assalamualaikum1.png