Friday, 5 April 2013

Kesan minum air sejuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,,
Sedia kita maklum, lately ni cuaca agak tak menentu. rite? sometimes pagi hujan then petang pula panas, tapi usually kat sini lah tempat saya petang pasti akan hujan dan pada waktu tengaharinya sangat panas. Tu yang kadang-kadang kita rasa macam nak berendam pun adakan. hihihi :p 
keje duk kat ofis ni pun terasa bahangnya juga even duduk dalam bangunan ber-air-cond, haih tu yang kadang-kadang pekena ABC pun sodappp ni. hehe
Tapi,,,,,,, ada tak bagusnya jika minum air sejuk a.k.a sky juice berlebihan sebab ia boleh memudaratkan kesihatan kita.. Meh sini baca sikit, saya nak berkongsi serba sedikit bagi yang gemar minum ais batu ni elok lahh baca.. ^_^ Info kesihatan ni saya dapat dari blog-blog kesihatan so saya tertarik nak membaca dan nak berkongsi bersama awak-awak diluar sana.. 



Minum air sejuk selepas makan telah menjadi perbincangan panas di beberapa forum kesihatan di Internet. Kebanyakan orang telah mengalami kesan kesihatan yang buruk dari kebiasaan ini seperti sakit perut, masalah penghadaman, debaran jantung, peningkatan tekanan darah dan banyak lagi. Jadi apakah ini bahaya kesihatan yang dikaitkan minum air sejuk selepas makan? Baca untuk maklumat lanjut.

Mari kita mulakan dengan mengkaji beberapa budaya di Asia terutamanya di Jepun di mana orang disesuaikan dalam meminum air biasa yang ditoreh, teh dan minuman kesihatan yang lain dan bukannya air sejuk dan kola lain. Jika anda tidak tahu lagi, Jepun mempunyai kadar kematian yang terpanjang di dunia penuaan sehingga 92 tahun bagi wanita dan 84 ditambah untuk lelaki manakala kadar kematian terendah milik kepada Rusia dengan purata usia hanya 65.

Kebanyakan pemerhati percaya bahawa budaya Jepun seperti makan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan, serta gaya hidup sihat purata mereka semua membentuk kewujudan sepanjang hayat mereka. Juga, faktor lain yang penyelidik percaya untuk menjadi sebahagian besar kematian mereka adalah tabiat biasa mereka minum air kurang suam atau panas semasa dan selepas makan.

Mengatakan bahawa air sejuk adalah tidak baik untuk kesihatan anda boleh membunyikan keterlaluan terutamanya jika anda adalah seorang peminum sejuk. Tetapi penyelidik sesungguhnya mengatakan bahawa air sejuk mempunyai banyak kesan buruk kesihatan termasuk penyakit kanser yang amat ditakuti.

Terdapat penjelasan yang mudah yang baik mengapa air sejuk boleh membawa maut untuk anda. Air ais sejuk membantu mengukuhkan kandungan lemak makanan yang anda telah digunakan, membuat proses sukar pencernaan. Apabila toksin dan lain-lain bahan berbahaya (lemak, pewarna makanan, msg, dll) daripada makanan yang anda makan membeku di dalam perut kerana cecair sejuk anda tertelan, terdapat kemungkinan yang tinggi bahawa anda boleh membangunkan pelbagai jenis penyakit.



Berikut adalah beberapa penyakit yang mungkin boleh berlaku dalam sebuah minum air ais sejuk:
  • Penyakit jantung
  • Kanser
  • Senak
  • Refluks asid
  • Cirit-birit
  • Hipertensi
  • Penyakit kulit
  • Strok
  • Sakit perut
  • Usus sindrom cepat marah
  • Sakit kepala (migrain)
  • Pembekuan otak
  • Sakit gigi
  • Gusi jangkitan

Saya tidak mengatakan bahawa air sejuk Perse adalah benar-benar buruk bagi kamu. Selain dari perasaan menyegarkan dan air sejuk rasa yang baik membawa, badan kita juga memerlukan terutama semasa senaman dan senaman untuk menyejukkan suhu badan kita.

Satu-satunya masa air sejuk boleh akan merosakkan adalah apabila anda mengambil bersama-sama dengan hidangan biasa anda. Beberapa kes lain bahawa anda harus mengelak daripada minum air sejuk termasuk orang yang mempunyai demam kerana ia akan mencetuskan reaksi penyejukkan. Orang yang mengalami jangkitan pada tekak, selsema dan lain-lain penyakit-penyakit virus juga disyorkan untuk mengelakkan air minuman sejuk.

Secara ringkas, apa sahaja yang menaikkan suhu air yang anda minum, sentiasa suka air suam semasa dan selepas makan. Minum banyak teh kopi semula jadi, dan mengelakkan soda dan jus tiruan. Juga, jangan lupa untuk mengambil jumlah air yang banyak setiap hari untuk membantu mengekalkan cecair badan yang mencukupi.



P/S: Bersama-sama kita mengamalkan budaya hidup sihat, kalau boleh kurangkanlah meminum air sejuk.. 





No comments:

Post a Comment

Ce Komen. ^__^