Monday 25 March 2013

Masa pantas berlalu...

Assalamualaikum,,,,

Pejam celik pejam celik dah nak masuk penghujung bulan Mac, sekejap je kan masa berlalu. Dan umurku juga makin meningkat 20++. hehe.. Diam tak diam dah nak masuk 3 bulan dah along meninggalkan kami semua bertemu PenciptaNya.. Tadi lepas maghrib, adalah mak tazkirahkan kami sikit, tajuk buku yang dibaca tu RAHMAT DI SEBALIK DUGAAN. Tajuk buku tu pun dengar macam seronok, so sesuailah dengan situasi kami sekarang ni. so aku suruh lah mak bacakan kandungan yang tersurat di buku itu, dan aku tertariklah dengan sepotong ayat ni, Firman Allah :

      " Di mana saja kamu berada, kematian akan mengejarmu, walaupun kamu berada dalam benteng yang tinggi dan kukuh " 
                                              (An-Nisa':78)

" Kami yang menghidupkan dan kepada kami semuanya kamu akan kembali "
(Qaf : 43)

" Allah tidak akan menangguhkan kematian seseorang bila telah tiba waktunya "
                                                                                                                                      (Al-Munafikun:11)

Ketentuan Allah SWT tentang kematian adalah sebagai hukum yang bersifat mutlak, tanpa dapat memberikan rasuah kepada yang melaksanakannya, kerana yang melaksanakannya adalah malaikat yang sangat patuh terhadap perintah Allah, sebagaimana firman Allah yang maksudnya:

" Sesungguhnya yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang tertentu waktunya. Barangsiapa yang menghendaki pahala dunia, nescaya kami beri kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa yang menghendaki akhirat, kami berikan pula kepadanya pahala akhirat. Dan kami memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur"
                                                                                                                                        (Al-Imran:145)

" Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dab kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada kami lah kamu dikembalikan"   
                                                                                                                                        (Al-Anbiya': 35)

Usai mak menghabiskan tazkirahnya, aku mula mengelamun jauh memikirkan nasibku pada masa akan datang, sempatkah aku membalas jasa kedua ibu bapaku yang telah membesarkan, mendidikku sejak dari kecil lagi. Tanpa kusedari air mataku menitis, tapi dapat ku tahan juga.. Tetiba mak bersuara, inshaAllah along dah tunggu kita kat syurga, kalau baik amalan kita, dapatlah kita jumpa dia.. Dan aku bertanya lagi pada mak, "mak, nanti kat akhirat dapat ke kita hidup bersama-sama dengan along? dan mak pun menjawab tu bergantung pada amalan kita lah. Along dah selamat, perginya pun dengan tenang dan takde sebarang penyakit pun. Alhamdulillah, cuma kita yang hidup ni banyakkan lah amalan dan berdoa kepada yang maha Esa agar kita pun jadi seperti along.. InshaAllah.. 















No comments:

Post a Comment

Ce Komen. ^__^